خصوصیات سنگ تراورتن

مزایا، معایب و خصوصیات سنگ تراورتن

مزایا معایب و خصوصیات سنگ تراورتن

در طبیعت سنگهای زیادی با اشکال و رنگ و مقاومت و بافت های گوناگونی وجود دارد که با توجه به شناخت آنها برای استفاده های مختلف استخراج شده و وارد چرخه ی زندگی صنعتی و مدرن امروزه می شوند. همانطور که میدانیم سنگ‌ها به دلیل مقاومتی که در ماهیت خود دارند در حوزه های ساختمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرند، از این رو افراد اهمیت و حساسیت زیادی برای انتخاب در نوع آن قائل میشوند. دلیل آن می‌تواند هم از لحاظ زیبایی باشد، هم میزان مقاومت آن. کارخانه سنگ اصفهان با عرضه ی انواع سنگ در رنگها و استحکام و بافت های مختلف و نوع کاربری مختلف در آنها، این امکان را برای مشتریان خود برقرار کرده است تا بتوانند به راحتی سنگ مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایند. در میان سنگ های موجود، سنگ تراورتن بیشترین متقاضی خود را دارد دلیل عمده ی آن هم استحکام و دوام بالاست که در امر ساخت و ساز باعث طولانی تر شدن و محافظت از سازه و نمای آن میباشد. در ادامه به شناخت و ویژگیهای سنگ تراورتن بصورت کامل تری خواهیم پرداخت.

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن یک سنگ لایه لایه و رسوبی می‌باشد که دارای بافتی موج دار و دارای منافذ و سوراخ های ریز است. این سنگ در دسته سنگهای آهکی قرار می‌گیرد که مواد تشکیل دهنده ی آن از کربنات کلسیم میباشد. تراورتن به صورت پهنه ای مانند، در طبیعت یافت می شود. دلیل بوجود آمدن این سنگ رسوب مواد معدنی می‌باشد که اغلب در اطراف رودخانه ها و نهرها و آبهای زیرزمینی همچنین دریا یافت میشوند.

سنگ تراورتن از لحاظ سختی و مقاومت از میزان بالای استحکام برخوردار است به همین خاطر میتواند گزینه ی خوب و مطمئنی برای استفاده در امور ساخت و ساز باشد. سنگ تراورتن اصفهان میتواند نمونه ی بارز و منحصر بفردی با تنوع در رنگ و بافت و کاربری مختلف از این نوع سنگ باشد. تنوع رنگی در این سنگ زیاد است از این رو کمک زیادی می‌کند تا افراد از منظر زیبایی و جلوه ی کار بتوانند با توجه به آنچه مدنظر دارند برای اعمال سلیقه و طرح خود اقدام به خریدکنند.

سنگ تراورتن

از جمله رنگهایی که در بازار موجود میباشد:

سفید، خاکستری، کرمی، قهوه ای و شکلاتی، زرد، نارنجی و خردلی میباشد که همین امر یکی از خصوصیات مهم تراورتن است که باعث محبوبیت آن شده است.

مزایای سنگ تراورتن

سنگ تراورتن دارای مزایای قابل توجه ای میباشد که پرداختن به آن برای شناخت بهتر این نوع سنگ لازم است.

مقاومت و استحکام زیاد با طول عمر طولانی

به دلیل دارا بودن حفره و سوراخ های ریز در درون خود در برابر سرما و گرما و صدا عایق است

وزن سبک و عدم فشار به سایر مصالح دیگر همچنین کاهش در بار ساختمان

سهولت در نصب و اجرای آن بروی سطوح

تنوع رنگی و ثبات رنگ در این نوع سنگ که از اهمیت بالایی برخوردار است

برش پذیری در اشکال گوناگون  به دلیل دارا بودن جنس مقاوم و ساب پذیر

عدم نفوذپزیری گرما در مقابل تابش  شدید نور خورشید

عدم لیزی سطح آن و مناسب برای کفپوش ها بدلیل وجود سوراخها و فرورفتگی های سطح آن

شستشوی راحت و ساده به دلیل جذب خیلی پایین آلودگی ها

زیبایی در سطح و بافت سنگ

تنوع در نوع سطح آن از براق تا مات

مقاومت در برابر نفوذ آب به دلیل وجود حفره های درونی کم که شکنندگی سنگ را کاهش میدهد

امکان استفاده از سایر مواد بروی سطح آن برای مقاوم سازی از جمله موادی مانند رزین اپوکسی و غیره

استفاده در نمای بیرونی و داخلی ساختمان به دلیل سبکی و مقاومت و جلوه ی زیبای آن

قیمت مناسب نسبت به کارایی بالایی که دارد.

کارخانه سنگ اصفهان موفق به تولید سنگهای تراورتن با همین ویژگیهاست

معایب سنگ تراورتن

همانطور که مزایای این سنگ را مورد بحث قرار دادیم بد نیست معایب آن راهم عنوان کنیم تا با این سنگ بیشتر آشنا شویم از جمله معایب این سنگ:

مقاومت پایین این سنگ در هوای بسیار سرد که منجر به شکسته شدن آن می‌شود

این سنگ همانطور که قبلا هم اشاره شد بافت یکنواختی ندارد و موجدار است به همین خاطر  برای استفاده در جاهایی که قصد داریم نما و سطح کارمان جلوه ای یکدست داشته باشد مناسب نیست.

دوام این سنگ در برابر مواد اسیدی بسیار کم است و میتوان گفت این سنگ در مواجهه با مواد اسیدی تاثیر پذیر است و مشکلاتی در بافت و سطح آن به وجود می آید که باعث از دست رفتن جلوه ی زیبای آن میشود .

احتمال خراش و  آسیب دیدگی به سطح سنگ به علت دارا بودن سطح نه چندان صاف و براق

اگر این سنگ بصورت درست کار نشود خیلی سریع دچار شکنندگی میشود .

دیگر مشکلی که این سنگ ممکن است داشته باشد هزینه بری آن میباشد، یعنی استفاده از آن برای  کفپوش ها نسبت به سایر سنگهای دیگر بیشتر میباشد.

سنگ تراورتن

سخن آخر

سنگ تراورتن با تنوع زیاد در رنگ و بافت و کاربری مختلف توانسته زمینه ی انتخاب را برای افراد گسترش بدهد تا مشتریان نسبت به آنچه در نظر دارند دچار محدویت نشوند و خریدی راحت و درست داشته باشند. سنگهای تراورتن بع علت سطح نسبتا آسیب پذیر باید برای استفاده ی درست و جای مناسب خود مد نظر گرفته شوند، بطور مثال این سنگ در جایی  که با مواد اسیدی سرکار زیادی دارد مناسب نیست زیرا همانطور که در مطالب بالا اشاره شد مقاومت این سنگ در برابر مواد اسیدی یا بعبارتی شرایط اسیدی کم است و تاثیرپذیری از این مواد باعث نفوذ و از بین رفتن سطح سنگ میشود.

دیگر موردی که باید در نظر گرفت این است که استفاده از این سنگ در مکان هایی که حمل وسایل در آن زیاد است مانند باربری ها، بنگاه ها، فروشگاه های وسایل و تاسیسات و غیره مناسب نیست چون باعث مخدوش شدن سطح سنگ میشود علت آن هم صیقلی و براق نبودن سطح تراورتن است بنابراین باید در انتخاب خود دقت کرد تا بعدها  دچار مشکلاتی از این قبیل نشویم. اگر از این سنگ بدرستی محافظت شود دوام آن زیاده شده و طول عمر بیشتری خواهد داشت. علاوه بر رعایت اصولی که گفته شد یکی از راه های افزایش طول عمر و نگهداری در برابر آسیب ها صیقلی و براق کردن سطح سنگ از طریق اپوکسی یا پولیش زدن میباشد که سطح سنگ را در مواجهه با مواد اسیدی همچنین خراشیدگی در اثر کشیدگی اجسام سنگین بروی آن محافظت میکند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *