تفاوت سنگ با سرامیک

سنگ طبیعی در مقابل سرامیک

ایجاد تغییرات برای خانه می تواند بسیار جذاب کننده باشد، اما تحت تاثیر تمام تصمیماتی که شما باید بگیرید. به خصوص کفپوش می تواند انتخابی دلهره آور باشد، زیرا به راحتی قابل تعویض نیست، و عوامل زیادی غیر از ظاهر وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

مطمئناً باید ظاهر کفپوش جدید خود را دوست داشته باشید، اما باید به دوام، عملکرد و ایمنی نیز فکر کنید.  هم سرامیک و هم سنگ طبیعی برای کف پوش مناسب هستند.

اما  تفاوت و اشتراکات زیادی دارند .

سنگ طبیعی
محبوب ترین سنگ ها

تخته سنگ،  سنگ مرمر، سنگ آهک،  سنگ تراورتن و گرانیت سنگ های طبیعی هستند که بیشتر برای کف سازی استفاده می شوند.

  • تخته سنگ یک سنگ دگرگونی است که طی سالها گرما و فشرده سازی طبیعی از یک سنگ رسوبی تبدیل شده است.
  • سنگ مرمر، سنگ آهک و تراورتن رسوبی هستند، به این معنی که از فشرده سازی طبیعی و طولانی مدت بقایای فسیلی تشکیل شده اند.
  • گرانیت، یک سنگ آذرین است که از سرد شدن و سخت شدن مواد مذاب حاصل می شود، بادوام ترین و مقاوم ترین در برابر ترک ها است ، در واقع، یکی از سخت ترین مواد شناخته شده در جهان است.

اگر می خواهید بهترین کفپوش سنگی خانه خود را انتخاب کنید، باید بودجه، ترجیحات زیبایی شناختی خود و محل نصب سنگ را در نظر بگیرید.

تخته سنگ و گرانیت بهترین گزینه ها برای ورودی ها، آشپزخانه ها و سایر مناطق پرترافیک هستند.

سنگ‌های نرم‌تر، مانند مرمر ، سنگ آهک و تراورتن ، در حمام‌ها و سایر قسمت‌های خانه که رفت و آمد زیادی در آن دیده نمی‌شود، به خوبی کار می‌کنند. از آنجایی که این سنگ های نرم متخلخل هستند، برای محافظت از آنها در برابر لکه شدن باید آب بندی شوند.

فواید

از آنجایی که سنگ طبیعی در طبیعت یافت می شود، در برابر آب و هوا و سایش بسیار مقاوم است. همچنین از کاشی و سرامیک ارزشمندتر است زیرا نمی توان آن را به سادگی از مواد مصنوعی تولید کرد. کفپوش سنگ طبیعی ارزش خانه شما را بیش از کاشی و سرامیک افزایش می دهد.

اشکالاتی

سنگ طبیعی معمولاً به دلیل منحصر به فرد بودن و گران‌تر بودن از کاشی و سرامیک ارزشمندتر در نظر گرفته می‌شود.

در حالی که ممکن است زیبایی را در بافت و رنگ های ناسازگار سنگ طبیعی بیابید، این ویژگی ها می توانند طراحی اتاق را شلوغ کنند. نگهداری کفپوش سنگ طبیعی نیز می‌تواند سخت‌تر باشد.

کاشی و سرامیک و سنگ طبیعی هر دو می‌توانند گزینه‌های زیبایی باشند، اما در صورت نصب نادرست یا در مکان نامناسب، زیبایی آن‌ها تحت الشعاع مسائل قرار می‌گیرد.

ترکیب بندی

کاشی های سرامیکی (که چینی نیز نامیده می شود) در کوره پخته می شوند و معمولاً از خاک رس قرمز یا سفید ساخته می شوند. آنها معمولاً  ارزیابی می شوند و دارای رتبه از 1 تا 5 هستند که نشان دهنده استحکام کاشی و توانایی آن در مقاومت در برابر ترافیک است. هرچه رتبه بالاتر باشد، کاشی می تواند ترافیک بیشتری را تحمل کند.

  • رتبه بندی 1: این نوع کاشی نباید به عنوان کفپوش استفاده شود. سطح کاشی معمولاً تزئینی یا بسیار صاف است.
  • رتبه بندی 2: کاشی هایی با رتبه 2 را می توان بر روی دیوارها استفاده کرد، اما به عنوان کفپوش در قسمت هایی از خانه که ترافیک زیادی دریافت نمی کنند، مانند حمام مهمان نیز مناسب هستند.
  • رتبه بندی 3: این نوع کاشی را می توان تقریباً در هر کاربرد مسکونی، از جمله کف و میز، استفاده کرد.
  • رتبه بندی 4: کاشی هایی با این رتبه می توانند ترافیک قابل توجهی را تحمل کنند، بنابراین برای هر منطقه ای از خانه و همچنین برخی از کاربردهای تجاری و صنعتی مناسب هستند.
  • امتیاز 5: این نوع کاشی برای مقاومت در برابر ترافیک سنگین طراحی شده است و بهترین عملکرد را در محیط های تجاری و صنعتی دارد.

فواید

سرامیک یک گزینه عالی است اگر می خواهید کفپوش شما یک الگوی ثابت و شفاف داشته باشد. از آنجایی که سرامیک در اثر فرآیندهای طبیعی سخت نمی‌شوند، می‌توان آن‌ها را قبل از پختن در کوره به یک شکل درآورد و احتمال تنوع در رنگ یا طرح را کاهش داد. سرامیک همچنین به طور کلی ارزان تر از سنگ طبیعی است.

برای سهولت در تمیز کردن، سرامیک لعابدار را انتخاب کنید . سرامیک های لعاب دار در طول فرآیند تولید با یک درزگیر ضد آب و مقاوم در برابر لکه درست می شوند، بنابراین شما نیازی به انجام اقدامات اضافی برای محافظت از کفپوش پس از نصب نخواهید داشت.

اگر سرامیک های بدون لعاب را انتخاب می‌کنید ، آنها بسیار زیبا هستند، مخصوصاً در طرح‌های روستایی حتماً در اسرع وقت پس از نصب کف، آنها را مهر و موم کنید. کاشی های بدون لعاب به راحتی لکه می شوند،

معایب

کاشی و سرامیک نسبت به سنگ طبیعی مقاومت کمتری در برابر آب و هوا دارد و برای استفاده انحصاری در فضای داخلی مناسب تر است. در آب و هوای سرد، سرامیک را نباید در نزدیکی ورودی‌های خانه یا مناطقی که گرما یا سرمای شدید دارند نصب کرد زیرا تغییرات دما می‌تواند باعث ترک خوردن یا شکستن آن‌ها شود.

نصب سرامیک

نصب سرامیک زمان زیادی برای نصب نیاز دارد، اما
هنگامی که یک حرفه ای را استخدام می کنید، حتماً مشخصات کار را به صورت مکتوب دریافت کنید.
روشن کنید که چه کسی مواد و لوازم را فراهم می کند و اگر کار شما به سرامیک بیشتر یا کمتر از آنچه پیش بینی شده است نیاز داشته باشد، چگونه تنظیمات بودجه انجام می شود و در نهایت اتمامکار به چند روز زمان نیاز دارد.

هنگامی که کار شروع می شود، نصاب کاشی زمانی را صرف چیدن کاشی ها می کند تا طرح نهایی را مشخص کند. این طرح‌بندی خشک نامیده می‌شود و به شما فرصتی می‌دهد تا مطمئن شوید که آیا طرح را دوست دارید یا خیر.

بعد از تایید نهایی طرح بندی خشک

  • نصاب ها مواد ملات را با هم مخلوط کرده و با ماله روی زمین قرار می دهند. آنها در بخش‌های کوچک کار می‌کنند تا مطمئن شوند که لایه نازک در حین چیدمان کاشی خشک نمی‌شود.
  • نصاب ها در هر بخش از ملات می گذارند و از فاصله دهنده های کاشی برای حفظ خطوط یکنواخت برای دوغاب استفاده می کنند.
  • هنگامی که بیشتر سرامیک ها نصب شدند، کارگران قطعات کوچک یا نامنظم را اندازه گیری و برش می دهند، مانند آنهایی که در اطراف چارچوب درها و پایه های کابینت قرار می گیرند. اکثر این برش ها به استفاده از اره مرطوب نیاز دارند.
  • پس از نصب تمام سرامیک ها ، نصاب اجازه صبر می کند تا کف یک شب (حداقل) خشک شود. پس از بازگشت، زمان گذاشتن دوغاب فرا می رسد.   دوغاب دادن فرآیند ساده‌تری نسبت به کاشی‌کاری است و کار احتمالاً در یک روز به پایان خواهند رسید. قبل از راه رفتن روی آن ، باید حداقل 24 ساعتمنتظر بمانید تا کل کف زمین سفت شود و خشک شود.

سرامیک یا سنگ

در نبرد سنگ طبیعی در مقابل سرامیک، برنده مشخصی وجود ندارد. هر دو نوع در جای مناسب خود خیره کننده هستند و در نهایت، شما باید آنچه را که دوست دارید انتخاب کنید.

با این حال، می‌توانید این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • سرامیک مقرون به صرفه است و تمیز نگه داشتن آن آسان است.
  • سنگ طبیعی ارزش خانه شما را افزایش می دهد، و تا زمانی که مهر و موم باشد، تمیز کردن آن خیلی سخت نیست.
  • نصب هر دوبهتر است به حرفه ای ها سپرده شود!

کارخانه سنگ اصفهان استون اماده ارسال انواع سنگ ساختمانی به سراسر ایران با بهترین قیمت میباشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *