استخراج سنگ مرمر

استخراج سنگ مرمر:

آیا تا کنون به نحوه ی استخراج فکر کرده اید؟ آیا می دانید سنگ مرمر چگونه استخراج می شود؟ آیا تا کنون نام ابزار هایی که برای استخراج از آن ها استفاده می شود را شنیده اید؟

در پاسخ به سوالات بالا باید گفته شود که استخراج سنگ به وسیله ی تکنولوژی ها و روش های خاصی انجام می گردد. یکی از مصالحی که در صنعت ساختمان سازی نقش بسزایی دارد، سنگ مرمر است. در کشور ایران ذخایر سنگ مرمر زیادی وجود دارد؛ در ادامه ی این مقاله اطلاعات مختصری در مورد نحوه ی استخراج مرمر گرد آوری شده است، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برای خرید سنگ مرمر اصفهان با کیفیت بالا و قیمت مناسب کیلیک کنید و با ما تماس بگیرید.

استخراج سنگ چیست؟

معادن با ارزش زیادی از انواع گوناگون سنگ ها در طبیعت وجود دارد که برای استفاده از این معادن روش های بسیاری اختراع شده است. به خارج و قابل استفاده کردن سنگ مرمر که به طور طبیعی در زیر زمین یا در دل کوه و صخره ها وجود دارد استخراج گفته می شود. سنگ مرمر یک نوع سنگ مقاوم است که در رنگ های متنوع در زیر زمین وجود دارد، این سنگ به دلیل مقاومت بالایی که دارد در صنعت ساختمان سازی از آن بسیار استفاده می شود، همچنین به دلیل زیبایی و جلایی که دارد در مجسمه سازی نیز از آن استفاده می گردد، به دلیل افزایش نیاز به این سنگ، روش های زیادی برای استخراج آن کشف شده است.

راه های استخراج سنگ مرمر

روش های زیادی برای استخراج وجود دارد که با توجه به محل قرار گیری معدن از آن ها استفاده می شود، اما در کل چند روش مهم و اصلی برای استخراج سنگ موجود می باشد که در ادامه ی مطالب شرح داده شده است:

استخراج حرارتی: در این روش برای سوزاندن سنگ ها از سوخت های فسیلی استفاده می شود اما به علت گران بودن و تجدید ناپذیری سوخت های فسیلی از این روش کم تر به کار می رود.

استخراج با کمک مواد شیمیایی: یکی از روش های نوین استخراج سنگ مرمر که در آن به کمک مواد شیمیایی منبسط کننده، سنگ مرمر را استخراج می کنند، استخراج با کمک مواد شیمیایی است‌. در این روش اطراف سنگ، چال های موازی حفر می گردد و در آن ها آب به همراه مواد شیمیایی مخصوص ریخته می شود

استخراج با سیم برش فولادی یا الماسه:

یکی از رایج ترین روش های استخراج همین روش است. در روش استخراج با سیم فولادی یا الماسه، در اطراف معدن یک سری حفره ها ایجاد می کنند و از این حفره تا حفره ی بعدی را برش می دهند که این سبب جدا شدن سنگ خواهد شد. لازم به ذکر است، سیم فولادی که از آن استفاده می شود و دارای حرکت چرخشی می باشد را به آب و پودر سیلیس آغشته می کنند تا به آسانی سنگ ها را برش بدهد.

استخراج با ماشین سنگ بر: در این روش از یک سری دستگاه ها برای جدا کردن سنگ از معدن استفاده می شود.

استخراج هیدرومکانیکی:  برای به وجود آوردن شیار در سنگ و برش دادن ان از جریان فشار قوی آب استفاده می شود که به وسیله ی دستگاه های هیدرولیکی به وجود می آید.

استخراج با چال موازی: یکی از قدیمی ترین روش های استخراج سنگ مرمر این روش است که در اطراف سنگ معدن چال های موازی حفر می گردد و در میان آن ها بلوک های سنگی خارج می شود.

 

سوالات رایج در مورد روش های استخراج مرمر

آیا نحوه ی استخراج سنگ مرمر در قیمت فروش آن تاثیر خواهد گذاشت؟

آری، در بیشتر مواقع نوع روش انتخابی برای استخراج سنگ تاثیر زیادی دارد، چون روش هایی که برای استخراج سنگ به کار می رود هزینه های گوناگونی دارند و این امر در تعیین قیمت سنگ تاثیر می گذارد.

بهترین روش استخراج سنگ مرمر چیست؟

نمی توان یک روش مشخص را برای استخراج انتخاب کرد زیرا با توجه محل قرار گیری معدن روش های استخراج نیز متفاوت می باشند.

چه عواملی در راحتی استخراج سنگ مرمر تاثیر خواهد گذاشت؟

سنگ هایی که دارای سختی مناسب، قابلیت برش و ساب پذیری بالا و عدم وجود درز و شکاف در سطح هستند به راحتی استخراج می شوند که سنگ مرمر تمامی این عوامل را دارد.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش استخراج سنگ مرمر

کارشناسان برای انتخاب یک روش برای استخراج یک سری عوامل را در نظر می گیرند و سپس با توجه به آن ها روش استخراج  را مشخص می کنند

چند مورد از مهم ترین عوامل اثر گزار بر روش استخراج سنگ مرمر:

سهولت در جا به جایی

انعطاف پذیر بالای  روش

بازدهی انرژی

سازگاری بالا با محیط زیست

هزینه ی لازم برای استفاده از روش مورد نظر

مهارت مورد نیاز نیروی کار در استفاده از روش

محل های استخراج

میزان صدمه وارده به سنگ توسط روش استخراج سنگ مرمر

همان طور که می دانید معدن های سنگ در قسمتی از طبیعت امکان دارد یافت شود، این معدن ها در هر قسمتی که قرار گرفته باشند به عنوان محلی برای استخراج سنگ مرمر محسوب خواهند شد، اما باید بدانید که، این معدن ها باید از قبل کشف شوند و بعدا مورد بررسی قرار گرفته شوند. معدن های استخراج سنگ مرمر در هر قسمتی از زمین ممکن است وجود داشته باشد به در کل به دو گروه تقسیم خواهند شد؛ معادن سطحی، معدن های زیر سطحی که به آن زیر زمینی نیز گفته می شود.

 کارخانه سنگ مرمر اصفهان با پیشرفته ترین تجهیزات استخراج و پرداخت سنگ در شهرک محمود اباد واقع شده اند.

به معدن هایی که روی سطح زمین، مثل صخره و کوه ها قرار گرفته اند، معادن سطحی گفته می شود و همان طور که مستحضرید، به معدن هایی که در زیر زمین واقع شده اند، معادن زیر سطحی نام دارند.

نتیجه گیری”

امروزه از سنگ ها در صنایع زیادی استفاده می شود، یکی از پر کاربرد ترین سنگ ها، سنگ مرمر است.

همان گونه خواندید، در کره ی خاکی معدن های با ارزش زیادی وجود دارد، که قبل از هر کاری باید آن ها را شناسایی کرد و سپس به استخراج پرداخت. استخراج یعنی خارج و قابل استفاده کردن سنگ.

روش های زیادی برای استخراج  وجود دارد، اما نمی توان به طور دقیق یک روش مشخص برای استخراج این سنگ تعیین کرد. عوامل زیادی در تعیین روش استخراج مرمر موثر است اما یکی از مهم ترین عواملی که در تعیین نحوه ی استخراج تاثیر بسزایی خواهد داشت، محل قرار گیری معدن می باشد.

سنگ مرمر در صنعت ساختمان سازی کارآیی زیادی دارد به همین دلیل از روش های نوین و تکنولوژی های نوین برای خارج کردن آن استفاده می شود، لازم به ذکر است انتخاب روش استخراج در تعیین قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود.

توجه داشته باشید که این امر نیازمند کارهای کارشناسی جدی توسط افراد باتجربه متخصص است تا از اتلاف وقت و هزینه های کمرشکن جلوگیری شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *