استخراج سنگ تراورتن

استخراج سنگ تراورتن:

مقدمه: آیا تا کنون اندیشیده اید که سنگ تراورتن از کجا امده است ؟ آیا می دانید تراورتن چگونه تبدیل به سنگ زیبایی شده است که از برای آشپزخانه، کف و نما به کار می برید؟

آیا تا کنون از سنگ تراورتن استفاده کرده اید؟ آیا با سنگ تراورتن آشنایی دارید؟ آیا می دانید این سنگ چگونه تولید می شود؟

در تمام دنیا چشمه های معدنی داغی وجود دارد دارد که در آن ها نوعی سنگ آهک تشکیل می شود که به سنگ تراورتن مشهور می باشد. در اثر تغییرات زمین شناسی که در هر معدن رخ می دهد، سنگ های تراورتن گوناگونی تولید می شود که هر کدام با توجه به کیفیت، عمق، رنگ و رگه با همدیگر تفاوت دارند.

فروش سنگ تراورتن اصفهان از بزرگترین فروشگاه سنگ اصفهان،کلیک کنید و با ما تماس بگیرید.

سنگ های تراورتن به چه صورتی استخراج می شوند؟

 

هر سنگی با توجه به محل معدن به روش های گوناگونی استخراج می شود که برای استخراج آن ها از وسایل گوناگونی به کار می رود. سنگ تراورتن نیز با استفاده از یکی از چهار روش اصلی که در ادامه ذکر شده است استخراج می گردد:

۱– اره های زنجیری: این اره ها به طور کلی همانند اره های برقی هستند که برش درختان از آن ها به کار می رود، اما اره های زنجیره ایی به نوعی بزرگ تر می باشند و تیغه های به خصوص الماسی دارند که برای برش سنگ استفاده می شود.

۲-ماشین های برش به وسیله ی آب: در این روش با استفاده از نیروی طبیعت سنگ ها برش داده می شوند،  این دستگاه مخصوص، آب را با فشار زیاد روی سنگ ها می پاشد و سنگ بر اثر فشار بالای آب برش خواهد یافت. لازم به ذکر می باشند که به ماشین های برش به وسیله ی آب واتر جت نیز گفته می شود.

۳-ماشین های کانالینگ: این ماشین تعدادی مته دارد که از آن ها برای به وجود آوردن سوراخ های عمودی و افقی به کار می رود، بعد از این که این حفره ها ایجاد شد، کیج هایی را به طور افقی در آن ها قرار می دهند تا سنگ تراورتن از دیواره ی معادن جدا گردد و همچنین امکان بیرون آوردن آن ها فراهم بشود. شایان ذکر است که در فصل سرد زمستان، از آب منجمد شده برای جدا کردن سنگ استفاده می گردد.

۴-سیم اره: برای انتقال راحت سنگ به کارخانه یا انبار آن ها را به وسیله ی سیم اره به اندازه ی بلوک های قبل حمل برش می دهند. در این روش قبل از هر کاری سوراخ هایی را حفر می کنند و سپس سیم ها را به الماس آغشته می کنند و به دور سنگ می کشند و به اره متصل می کنند. لازم به ذکر است؛ اره های استفاده شده در این کار به طور نوسانی و یا پیوسته در حرکت می باشند.

 

بلوک های تراورتن چگونه به سنگ های زیبا که در خانه های ما وجود دارد تبدیل می شوند؟

در نخستین مرحله سنگ ها را از معادن خارج کرده و پس از انتقال به انبار به کارخانه می برند. در مرحله ی بعدی، از تجهیزات مخصوصی برای برش استفاده می شود تا بلوک های سنگی را به اندازه های گوناگون ببرد.

قطعه های سنگ تراورتن برای بار اول با یک ضخامت یکسان برش داده می شوند و بعدا با روش های گوناگون( تکه تکه شدن، تراشیدن، جلا دادن تراشیدن لبه و برش) برای انتقال به فروشگاه و استفاده ی مردم  آماده خواهند شد.

 

سنگ تراورتن چیست؟

یکی از سنگ های تزئینی که یک نوع سنگ آهک متخلل محسوب می شود، تراورتن نام دارد. در آب های معدنی رسوباتی وجود دارد که پس از ته نشین شدن در کف چشمه های آب گرم، غار ها دریا ها و رود خانه ها سنگ های تراورتن را به وجود خواهند آورد. در ادامه ی مطالب به بررسی این نوع سنگ پرداخته شده است؛

شکل ظاهری سنگ تراورتن: بر اثر وجود ترکیب های کلسیم، آهن و ناخالصی های دیگر سنگ های تراورتن رنگ های گوناگون و بافت نواری شکل دارند. این سنگ در رنگ های خاکستری، لیمویی، زرد، قرمز، سیاه، قهوه ایی و سفید تولید می گردد. لازم به ذکر است که این نوع سنگ به طور تصادفی، شال دار و یا بدون شال می باشد.

موارد استفاده ی سنگ تراورتن: از سنگ تراورتن برای سنگ فرش، نمای روکار داخل و یا خارج ساختمان به کار می رود.

خاصیت های سنگ تراورتن: در سنگ تراورتن حفره های وجود دارد که به آن خاصیت عایق صوتی و حرارتی بخشیده است. این سنگ مقاومت قابا قبولی دارد. برای برش این سنگ می توان از دو روش موج دار و یا بدون موج استفاده کرد. حفر ه هایی که در سنگ تراورتن وجود دارد باعث خواهد شد که ملات سیمانی داخل آن ها نفوذ کند و مانع سقوط سنگ بشود.

خاصیت تخلخل سنگ تراورتن: در بین همه ی سنگ های ساختمانی این سنگ بیشترین تخلخل را دارد. لازم به ذکر است که به فاصله های مولکولی تخلخل می گویند. هر قدر که این فاصله های مولکولی بیشتر باشد، مصالح استفاده شده همانند سیمان در سنگ بیشتر نفوذ می کند و سبب محکم تر شدن آن می گردد.

ضریب انبساط و انقباض سنگ تراورتن: سنگ تراورتن به دلیل داشتن تخلخل در سرما و گرما انقباض و یا انبساط زیادی نخواهد داشت، که همین امر باعث می شود در طی این دو فرآیند هیچ آسیبی نبینند.

ویژگی های سنگ تراورتن:

هر سنگی با توجه به محل تشکیل شدن و محل قرار گرفتن معدن آن ویژگی هلی منحصر به فردی دارد که در ادامه ی مطالب ویژگی های سنگ تراورتن بیان شده است:

وزن کم: در ساختمان هایی که امروزه ساخته می شوند، اهمیت وزن ساختمان بسیار بالا است. به همین علت مهندسان و  سازندگان ساختمان به دنبال سنگ هایی هستند که وزن کم تری دارند. لازم به ذکر است که سنگ تراورتن در مقایسه با سایر سنگ ها دارای وزن کم ترین وزن می باشد.

مقاومت سنگ تراورتن در برابر بارندگی: در برابر بارندگی ویخبندان سنگ های تراورتن بالاترین مقاومت را دارند زیرا این سنگ ها از جنس خاک رس می باشند.

چسبندگی خوب سنگ تراورتن: در سنگ های تراورتن حفره های متعددی وجود دارد که سبب می شوند چسبندگی خوبی به ساختمان داشته باشد.

نتیجه گیری:

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد برای استخراج سنگ تراورتن از روش های گوناگونی استفاده می شود که هر کدام از آن ها در شرح داده شد.

سنگ تزئینی تراورتن در رنگ های گوناگونی وجود دارد که پس ته نشین شدن رسوبات در آب های معدنی تشکیل می شوند.

امروزه با توجه به سلیقه های گوناگون از سنگ تراورتن برای نمای داخلی و خارجی ساختمان و یا سنگ فرش از سنگ تراورتن به کار می رود، این سنگ ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.

ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مختصری در مورد نحوه ی استخراج سنگ تراورتن گرد آوری کنیم امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با خواندن آن اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورده باشید.

سنگ تراورتن اصفهان از جمله بهترین سنگ های تراورتن است که کاربرد زیادی در صنعت ساختمان دارد و به بسیاری از کشورها صادر میشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *